Vegansk Gravad lax (PÅ RIKTIGT)

Dagen har kommit som jag väntat på i flera år. Dagen jag aldrig trodde skulle komma..
Dagen jag får äta gravad lax igen!
Jag är halvfransk och uppvuxen med fisk överallt, i frankrike åt jag såklart lite annorlunda ehm ..saker, men i sverige var gravad lax en central del av mitt liv. Sen jag beslutade mig att bli vegetarian trodde jag aldrig jag skulle få smaka något i närheten av det igen.

Den här laxen är så sjukt lik! Konsistensen är spot on, utseendet likaså, ja ni ser ju själva. Smaken är väldigt djup, neutral, umamisk. Ingen äcklig bismak, nästan ingen smak alls vilket gjorde den perfekt att grava och jag hade rätt. 
Men det är ju konsistensen och utseendet som gör allt här. Den är inte gummiaktig, gnidig utan den är spot on gravad lax. 
 
Den har samma kilopris som riktig gravad lax och är köpt på Nelins i uppsala. Om ni köper den så rekommenderar jag verkligen att grava den och ha i kylskåp över natten sen skiva i skivor!

 
 
RECEPT - VEGANSK GRAVAD LAX 

Vegetarisk laxsashimi (Nelins i Uppsala har denna i frysdisken)
1 msk socker
1 msk salt
1/2 förpackning fryst dill
 
Tina laxen helt. Ta och gnid in alla ingredienser tillsammans på laxens alla sidor. Knyt ihop den i en påse i kylen 1 dygn. Ta ut laxen och ta bort saltet, sockret och dillen från laxen. Skär laxen i sneda skivor så gott du kan, helst med en laxkniv men jag tog bara någon jag hade hemma. 

Servera med dill, potatis och hovmästarsås samt vegansk fetaost från violife om du vill lyxa till det ännu mer!
 
 

Kommentera här: