Coffee and polynomer

Läser på om polynomer och andragradsekvationer medans jag sipprar på lite coffee. Helt vanlig dag alltså, ska dessutom kanske på Annabell på bio idag och har fått höra hur dålig den är av alla men det skiter jag i haha, den verkar ändå värd att se! 

Jag har faktiskt ÄNTLIGEN varit hos en sjukgymnast och fått lite pejling på hur mina fötter mår. Jag måste träna upp mina senor och har inflammation i fötterna vilket förklarar varför jag har haft så ont att gå 2 månader efter jag stukad dom. Så nu ska jag göra massa jobbiga övningar 1-2 gånger om dagen, frågade säkert 4 gånger om hur ofta ja skulle göra vilka övningar men glömde såfort jag gick ut haha , sämst minne eller vadå? 
Det är iaf en balansövning, en övning där man använder tårna och en där man tränar hälen. Superkuuul men hoppas allt blir bra nu för jag får inte träna på 1-2 veckor för att vila fötterna. 
Men sen då jävlarrrr jävlarrr blire träning!

Aja nu ska jag fortsätta plugga och lyssna på marinna, puss :*


(bjuder på en bild på mig och syrran)
 

Kommentarer:

1 Hakan Hed:

Skulle du kunna förklara polynomer för en som inte kan matte dvs att endast använda svenska :P

Svar: Okej, om ett matematisk uttryck som följer ett mönster innehåller någon slags variabel (en siffra vi inte vet om) är det ett algebraisk uttryck. Tillexempel, om vi vill ha ett algebraiskt uttryck för gym kostnader kan vi säga att själva avgiften för gymmet per månad är 500 kr, Så då blir det ju 500 gånger månaden vilket kan ställas upp på 500 * x där X är antal månader. På så vis kan du ju sätta in vilken månad du vill och få hur mycket det kostar! Då är ju X - en variabel. Och om ett matematisk uttryck innehåller en variabel så kallas det också ett "polynom" Polynom består av variabler OCH konstanter (konstanter är motsattsen till variabler, alltså tal vi vet om som 500 i mitt exempel) som har kombinerats enbart genom de tre räknesätten addition (plus), subtraktion (minus) och multiplikation (gånger). De variabeltermer som ingår i ett polynom får endast ha positiva heltalsexponenter: exponenter är det som är upphöjt i någonting, alltså potenser. Så om det står x^-2 är det inte ett polynom. MEn om det står x^2 är det det. Och till sist så är polynomernas grad utifrån exponenteras grad alltså 1-2-3-4 osv. Tänk på att x, betyder x^1 vilket är ett förstagradspolynom.

hoppas du förstod någonting, annars kan du gå in på matteboken.se och titta!
Alice

Kommentera här: